Wednesday, September 9, 2020

Kalau Anak Tak Sambung Belajar Peringkat Tinggi?

Tidak merugikan pun jika tiba-tiba suatu ketika nanti anak tidak menyambung pelajaran ke peringkat lebih tinggi. Rumah sewa yang kita ada boleh menjana pendapatan untuk kita yang sudah tua ketika itu. Kita boleh teruskan menyewakannya, atau boleh juga dijual untuk dapatkan keuntungan capital.

Jika rezeki yang kita ada sudahpun memadai untuk menampung hari-hari tua kita, boleh saja kita hadiahkan rumah itu kepada anak. Mungkin rezeki kita dapat beli rumah adalah disebabkan oleh dia, dia membawa rezeki kepada keluarga kita. Tentu anak sangat gembira, kerana sebuah rumah dapat mengurangkan kekangan kewangan mereka semasa baru mula nak belajar hidup sendiri.

Seperti yang saya tekankan sebelum ini, tujuan rumah ini dibeli adalah bagaikan insuran pendidikan anak-anak di masa depan. Bezanya insuran berupa rumah seperti ini ialah kita akan dapat terus keuntungan dari rumah itu walaupun anak tidak sambung belajar. Berbanding dengan insuran pendidikan biasa, kalau anak tak sambung belajar, jangan haraplah kita nak dapat kelebihannya seratus peratus.

Jadi, usahlah dirisaukan apa yang mungkin atau tidak mungkin berlaku di masa depan. Apa yang penting, kita bersedia sahaja dari sekarang.


No comments:

Post a Comment

Ulasan Kelas

Dari kelas ini saya dapat belajar bagaimana untuk fokus menyediakan bahan dalam masa 10 hari, mencipta kaver buku berbentuk flat cover dan 3...