Tuesday, September 8, 2020

Jaga Emosi

Wanita teliti orangnya, namun wanita juga mudah dipengaruhi emosi. Emosi inilah yang kadangkala menyebabkan pelbagai akibat negatif dari tindakan yang melulu.

Jaga emosi.
Bila kita WhatsApp tapi penyewa lambat balas, bukan bermaksud mereka tak menghormati kita dan nak cari pasal. Mungkin mereka sedang sibuk, atau terlupa nak balas dek kelam-kabut menguruskan benda lain. Bagi masa, esok boleh follow-up.

Jaga emosi.
Bila kita ingatkan penyewa yang mereka sudah lambat bayar sewa, jangan terus naik angin jika mereka kata terlupa. Mungkin mereka memang betul-betul terlupa. Berikan masa sehari untuk mereka lunaskan bayaran dan follow-up. 

Jaga emosi.
Kita keluarkan notis kosongkan rumah kerana kegagalan penyewa membayar sewa walaupun setelah berkali-kali diingatkan. Isterinya datang merayu-rayu dengan air mata berlinangan, siap bawa anak untuk mohon simpati. Kita kena kuat, jangan kerana kasihankan orang kita tak dapat bayaran ansuran bank. Akibatnya, kita mungkin masuk senarai blacklist CCRIS. Mungkin ada yang kata saya kejam tak berhati-perut, tapi hakikatnya saya hanyalah bersikap realistik. 

(Nota: Jika anda mampu untuk menampung seorang penyewa yang tidak membayar sewa, silakan. Tulisan saya ini hanyalah nasihat untuk mereka yang menjadi tuan rumah, tapi tidaklah kaya manapun. Sekadar nak ada satu rumah untuk setiap anak).

Jaga emosi.
Jangan gunakan kata-kata kesat ketika berkomunikasi dengan penyewa walaupun hati kita sangat sakit dengan perkataan atau perangai mereka. Senyap dahulu. Nanti sudah tenang, barulah cakap semula. Dikhuatiri semasa marah, kita akan cakap perkara yang mungkin kita akan kesali dikemudian hari. Kita tidak tahu latar-belakang penyewa kita. Entah-entah anak bomoh, atau ahli kongsi gelap. Hati-hati.

Jaga emosi dan jangan bertindak melulu. Selalu rujuk perjanjian sewa sebelum bertindak. 

No comments:

Post a Comment

Ulasan Kelas

Dari kelas ini saya dapat belajar bagaimana untuk fokus menyediakan bahan dalam masa 10 hari, mencipta kaver buku berbentuk flat cover dan 3...