Tuesday, September 8, 2020

Notis Mengosongkan Rumah

Berstatus tuan rumah tidak bermaksud kita boleh suka-suka usir penyewa. Apapun alasan kita, di bawah undang-undang, penyewa tidak boleh diusir kecuali mendapat kebenaran mahkamah. 

Tapi kalau ada perjanjian sewa, bolehkah kita usir mereka yang melanggar perjanjian?
Jawapannya, tidak boleh. Kelakar kan, tapi itulah hakikatnya. Walaupun mereka memang bersalah kerana melanggar perjanjian, tapi kita tetap kena buktikan dahulu. Mahkamah puashati baru boleh halau keluar.

Siapa sudah ada pengalaman melalui proses mahkamah tentu tahu, ia bukan proses yang mudah dan cepat. Ia mengambil masa yang sangat lama. Dan proses ini bukan percuma.

Tapi jangan risau, ada cara yg mematuhi undang-undang untuk kita arahkan penyewa mengosongkan rumah kita. Caranya ialah dengan mengeluarkan notis dalam masa yang tertulis dalam perjanjian. Jika perjanjian kata kena beri 1 bulan notis, 1 bulan awallah notis kena dikeluarkan. Jangan pula bagi notis harini, esok kena kosongkan rumah. Itu sudah melampau dan menganiaya.

Notis yang diberi mestilah notis bertulis. Hanya notis bertulis laku untuk digunakan sebagai bukti jika ada pihak yang mahu mengambil tindakan undang-undang. Saya cadangkan keluarkan surat dan berikan kepada mereka. Boleh pdf kan, dan email atau WhatsApp kepada mereka. Atau boleh juga buat serahan tangan atau pos.

Jika mereka masih juga berdegil tidak mahu mengosongkan rumah, kita boleh memotong sambungan air dan elektrik. Tulis siap-siap dalam notis bahawa jika mereka tidak kosongkan dalam masa yang dikehendaki, kita akan potong air dan elektrik. 

Tindakan memberi notis adalah tindakan yang adil untuk kedua-dua pihak. Ia juga mematuhi perjanjian sewa yang sudah ditandatangani sebelum tempoh sewa bermula. Jadi, kita terlindung dari tindakan undang-undang jika ada.

No comments:

Post a Comment

Ulasan Kelas

Dari kelas ini saya dapat belajar bagaimana untuk fokus menyediakan bahan dalam masa 10 hari, mencipta kaver buku berbentuk flat cover dan 3...