Wednesday, September 9, 2020

Mengapa Satu Anak Satu Rumah?

Ada sahabat pernah bertanya, mengapa obses mengumpul rumah sewa. Mengapa satu anak satu rumah? Tidak bolehkah satu rumah sahaja sebagai pelaburan untuk semua anak?

Pertamanya, saya dan suami tidak obses. Ia adalah sekadar satu usaha yang kami buat untuk anak-anak. Apabila kita letakkan hati kita kepada sesuatu, sesuatu itu akan datang kepada kita. Ia umpama doa yang kita ulang-ulang pinta, dan akhirnya Allah makbulkan.

Boleh saja kalau nak ada satu saja rumah sewa untuk seisi keluarga. Namun, saya berpegang pada konsep adil samarata untuk semua anak-anak. Saya tidak sanggup menghantar seorang belajar ke peringkat tinggi namun seorang lagi tidak. Dengan mempunyai satu rumah untuk setiap anak, saya tidak perlu buat keputusan sukar seperti itu.

Jika anda tiada kemampuan untuk mempunyai satu rumah untuk satu anak, memadailah dengan bermula dengan satu rumah dulu. Bila dah bertambah rezeki nanti, boleh tambah lagi dan lagi. Yang penting kita bermula. Jika tidak bermula, sampai bila-bilapun kita tidak akan ada langsung.

Bukan apa, saya ada sahabat yang hanya ada seorang anak, namun sebiji rumah sewapun beliau tiada. Rugi, bukan? 

No comments:

Post a Comment

Ulasan Kelas

Dari kelas ini saya dapat belajar bagaimana untuk fokus menyediakan bahan dalam masa 10 hari, mencipta kaver buku berbentuk flat cover dan 3...