Wednesday, September 9, 2020

Kos Pengajian Tinggi Semakin Meningkat

Menurut keputusan satu kaji selidik yang dibuat oleh sekumpulam pakar kewangan, Malaysia berada di tempat kelima untuk kos pendidikan termahal di dunia berdasarkan pendapatan isi rumah. Kenyataan ini digunapakai oleh Bank Negara Malaysia di dalam buletin "Ringgit". 

Menurut maklumat itu lagi, kebanyakan ibubapa terpaksa menggunakan 55% daripada jumlah pendapatan untuk membiayai pendidikan anak-anak. Berdasarkan kenaikan inflasi negara 4% setiap tahun, kenaikan kos pengajian di peringkat tinggi adalah sesuatu yang tidak dapat dielakkan.

Kajiselidik AKPK pada 2018 menunjukkan hutang pendidikan adalah 5 beban hutang utama yang ditanggung oleh rakyat Malaysia yang bekerja. Ia juga merupakan 2 hutang utama untuk mereka yang berumur 20-29 tahun. Bebanan hutang yang tinggi pada umur yang masih muda ketika gaji masih rendah adalah bebanan yang besar kepada mereka. 

Bayangkan jika perkara ini terjadi kepada kita. Anak-anak kita telah memenuhi syarat untuk menyambung pelajaran tetapi kita tidak mampu menunaikan hasrat mereka kerana kekangan kewangan. Bagaimana pula jika kita sudah pencen ketika itu. Apakah sumber yang boleh kita gunakan untuk tujuan pembelajaran anak-anak?




No comments:

Post a Comment

Ulasan Kelas

Dari kelas ini saya dapat belajar bagaimana untuk fokus menyediakan bahan dalam masa 10 hari, mencipta kaver buku berbentuk flat cover dan 3...