Monday, September 7, 2020

Penyewa Gagal Bayar Sewa

Selalu terjadi penyewa gagal membayar sewa walaupun sudah diingatkan berkali-kali. Dia buat rumah tu macam rumah dia, tapi sewa tak mahu bayar. Kita boleh cuba usir mereka keluar, tapi ada kalanya mereka tetap berdegil tidak mahu keluar. Ada yang merayu-rayu mohon kita kesiankan mereka.

Untuk kes begini, ingatkan diri kita berkali-kali bahawa kita bukannya dermawan jutawan. Memandangkan mereka gagal membayar sewa, kitalah yang perlu bayar hutang pinjaman di bank setiap bulan. Adakah cashflow kita cukup untuk menanggung bayaran bulanan ini?

Sebab itu perjanjian sewa adalah dokumen penting yang kita perlu ada untuk menakut-nakutkan mereka tentang hak kita. Tapi kadang-kadang perjanjian itupun mereka tak hairan, mereka tahu proses tuntutan di mahkamah mengambil masa yang sangat lama. Sempatlah mereka duduk di sana beberapa bulan lagi.

Jadi, seterusnya apa sebenarnya kita boleh buat?

Ramai mencadangkan agar tuan rumah potong saja sambungan air dan elektrik rumah itu. Pergi saja ke pejabat air dan TNB, dan mohon untuk buat potongan segera. Penyewa pasti tidak boleh hidup lama dalam rumah yang tiada elektrik dan tiada air. Saya setuju dengan cara ini. Pastikan kita masukkan hak memotong utiliti ini di dalam perjanjian sewa agar penyewa tiada peluang untuk menyaman kita pula.

Jika dia bayar jumlah tertunggak, barulah kita mohon sambungan semula. Jika tidak, kita tunggu mereka lari keluar. Saya tulis 'lari' sebab biasanya mereka memang tidak akan pulangkan rumah dengan cara baik. Bersedialah kita untuk melihat rumah dalam keadaan kotor dan rosak sana-sini. Ada yang siap pecahkan pintu dan rosakkan lampu kipas sebagai tanda protes.

Bertabahlah..


No comments:

Post a Comment

Ulasan Kelas

Dari kelas ini saya dapat belajar bagaimana untuk fokus menyediakan bahan dalam masa 10 hari, mencipta kaver buku berbentuk flat cover dan 3...