Wednesday, September 9, 2020

Simpan Rekod Komunikasi Bersama Penyewa

Selagi boleh, semua komunikasi dengan penyewa dilakukan secara bertulis. Bukan apa, ia boleh dijadikan rekod segala komunikasi dua hala. Manusia kan mudah lupa. Mungkin yang lupa tu dipihak kita, atau mungkin di pihak mereka. Selain daripada itu ia juga boleh dijadikan bukti jika ada apa-apa isu dikemudian hari.

Saya biasanya berkomunikasi di Whatsapp, sebab ramai yang gunakan medium ini. Cuma kelemahan Whatsapp ialah ia hilang terus jika kita terpadam atau tukar telefon. Jadi kita kena selalu archive. 

Cara lain yang saya suka guna ialah Telegram. Komunikasi di Telegram tidak hilang, walaupun kita padam dari telefon atau kita tukar telefon. Kita boleh keluarkan semula komunikasi lama di Telegram pada bila-bila masa asalkan ada sambungan internet. Cuma tidak semua orang gunakan Telegram, terutamanya penyewa berumur.

Setiap kali memberi peringatan, tulislah nombor kepada peringatan itu. Contohnya "Peringatan Pertama : Dari rekod, kami masih belum menerima bayaran bulan Ogos. Sila jelaskan bayaran hari ini dan lampirkan bukti bayaran di sini. Jika bayaran sudah dibuat, kami ucapkan terima kasih, namun sila lampirkan bukti sebagai rujukan kami." Ulang peringatan sebanyak 3 kali jika mereka tetap gagal mengikut arahan. Bukti peringatan 3 kali ini diperlukan jika perkara ini dibawa ke muka pengadilan.

Ada sesetengah penyewa suka buat-buat terlupa tentang sesuatu perkara. Lupa nak bayar, lupa nak kandungan perjanjian, lupa pesanan kita dan macam-macamlah. Manusia kan banyak ragam. Jadi sebagai tuan rumah bijak, ini adalah salah satu daripada apa yang kita pastikan.

No comments:

Post a Comment

Ulasan Kelas

Dari kelas ini saya dapat belajar bagaimana untuk fokus menyediakan bahan dalam masa 10 hari, mencipta kaver buku berbentuk flat cover dan 3...