Thursday, September 10, 2020

Tips Membuat Pinjaman Bank Rumah Kedua dan Seterusnya

Jika kita sudah ada sebuah rumah, ada kemungkinan bank tidak mahu meluluskan pinjaman rumah lain kepada kita kerana tahap kewangan kita sudah paras hidung. Bank akan memeriksa tahap kesihatan kewangan kita terlebih dahulu sebelum memberikan pinjaman. 

Antara yang dilihat ialah peratusan hutang berbanding pendapatan kita. Jika peratusan hutang kita melebihi 60% berbanding pendapatan, besar kemungkinan permohonan pinjaman perumahan akan ditolak. Ini kerana bank sudah mengira yang kita juga memerlukan wang untuk kegunaan lain setiap bulan seperti belanja dapur, duit minyak kereta, keperluan perubatan, keperluan sekolah anak-anak dan lain-lain.

Berdasarkan perkara di atas,  kita perlu membuktikan kepada bank bahawa peratusan pinjaman kita tidak melebihi 60%. Bagaimana? Caranya kita mesti membuktikan terdapat aliran masuk wang tambahan setiap bulan, iaitu dari penyewa atas sewaan rumah pertama. Kita boleh jadikan perjanjian sewa dan penyata bank sebagai bukti. 

Kita boleh gunakan strategi sama untuk rumah-rumah seterusnya. Dengan cara ini, hasrat kita untuk memiliki satu rumah untuk setiap anak boleh tercapai.

Ternyata perjanjian sewa sangat penting, bukan?

No comments:

Post a Comment

Ulasan Kelas

Dari kelas ini saya dapat belajar bagaimana untuk fokus menyediakan bahan dalam masa 10 hari, mencipta kaver buku berbentuk flat cover dan 3...