Thursday, September 10, 2020

Bila Sesuai Beli dan Jual

Mulakan perjalanan kita memiliki satu rumah untuk setiap anak dari awal, iaitu sebaik sahaja kita dikurniakan anak pertama. Beli yang kecilpun tak mengapa, asalkan ada satu dulu. Biarkan ia jadi pemangkin kita di masa depan.

Pelaburan rumah mengambil masa yang lama untuk mendapat keuntungannya. Lebih awal kita bermula lebih baik. Jangan tunggu-tunggu. Proses membeli rumah mengambil masa 6 bulan ke setahun. Ia adalah proses yang panjang.

Letak target anak berumur 18tahun kita akan jual, sebagai persediaan dia belajar ke peringkat lebih tinggi.  Jadi, jika kita bermula seawal umur anak 1 tahun, dapatlah rumah itu matang dalam 18 tahun untuk dijikmati hasilnya.

Proses penjualan pun kena bermula awal, sebaik dia masuk tahun ke 18. Ini adalah kerana proses jualan rumah ambil masa 6 bulan ke setahun untuk selesai. Sebaik dia habis SPM (atau peperiksaan setara), wang dari jualan rumah sudah ada. Kita sudah tidak perlu risau tentang pengajiannya lagi.


No comments:

Post a Comment

Ulasan Kelas

Dari kelas ini saya dapat belajar bagaimana untuk fokus menyediakan bahan dalam masa 10 hari, mencipta kaver buku berbentuk flat cover dan 3...