Monday, September 7, 2020

Banyaknya Kunci Rumah!

Jadi towkey rumah sewa akan menyediakan kita ada banyak koleksi kunci. Bayangkan kalau satu rumah ada 5-10 kunci. Kalau 5 buah rumah, dah ada hampir 100 kunci. Kalau tak disimpan dengan baik dan tersusun, memang sengsara nak mengenalpasti kunci mana untuk rumah yang mana. Jadi saya kongsikan sedikit tips untuk bagaimana kunci perlu disimpan.

Paling kurang kena ada 2 set kunci untuk setiap rumah. Jadi kalau ada kunci yang hilang, atau penyewa larikan diri, kita ada 1 set lagi. Sama juga dengan access card, kalau boleh ada 2 set juga.

Pastikan setiap kunci ditandakan dengan keychain berbeza. Beli keychain yang ada kertas boleh ditarik keluar, ditulis di atasnya dan masukkan balik. Tulis nombor rumah, no jalan dan nama taman.  

Adakan tempat simpan kunci yang khas, asingkan dari kunci rumah yang kita duduk. Susun kunci di tempat gantung kunci mengikut rumah. 

Dengan adanya cara simpanan yang sistematik begini, mudah untuk kita mencari kunci bila perlu. Dah kurang satu hal remeh untuk kita fikirkan.

No comments:

Post a Comment

Ulasan Kelas

Dari kelas ini saya dapat belajar bagaimana untuk fokus menyediakan bahan dalam masa 10 hari, mencipta kaver buku berbentuk flat cover dan 3...