Sunday, September 6, 2020

Penyewa Dari Neraka

Untuk menjadi tuan rumah sewa, kita kena bersedia untuk berhadapan dengan spesis "penyewa dari neraka". Spesis penyewa seperti ini sangat banyak. Walaupun selepas kita berhati-hati memilih penyewa, kadang-kadang terlepas juga.

Saya pasti anda pernah dengar atau lihat gambar/perkongsian di media sosial tentang rumah sewa yang diperlakukan seperti pusat pengumpulan sampah? Penyewa sangat-sangat pengotor, sehingga nak berjalanpun tak dapat pijak lantai. Kalau dapat pijakpun, lantai penuh berlumut hitam.

Ada juga rumah yang roboh dan rosak sana sini. Pintu pecah, sinki tertanggal, dinding diketuk merata dan macam-macam lagilah. Pernah seorang sahabat bercerita kepada saya yang rumah sewanya di Terengganu habis rosak sehinggakan mangkuk tandaspun tertanggal dari lantai. Pelik kan? Saya tak boleh bayangkan bagaimana mangkuk tandas boleh tertanggal, tap itulah yang terjadi. Ia adalah kisah benar.

Ada juga kes si tuan rumah ingatkan rumah akan diduduki oleh beberapa orang sahaja. Tapi rupa-rupanya 25 orang pekerja dari Bangladesh yang bersempit-sempit di rumahnya. Memang keadaan rumah jadi rosak belaka dek kerana banyak tangan yang guna. Tidak cukup dengan itu, ia telah menjadi kes polis kerana ada jiran yang sudah buat aduan. Malang bagi tuan rumah kerana tiada perjanjian sewa untuk rumah tersebut.

Sebab itu, saya suka berpesan agar rajin-rajinlah melawat rumah kita. Walaupun sudah disewakan, rumah itu masih lagi milik kita. Kita berhutang beratus ribu ringgit dengan bank untuk memilikinya. Jadi, tatanglah ia dengan baik. Pastikan kita bendung sikap penyewa dari neraka ini dari awal. Jika ada, halau sahaja dengan kadar segera.

No comments:

Post a Comment

Ulasan Kelas

Dari kelas ini saya dapat belajar bagaimana untuk fokus menyediakan bahan dalam masa 10 hari, mencipta kaver buku berbentuk flat cover dan 3...