Monday, September 7, 2020

Tempoh Sewaan

Terpulang kepada kita hendak menyewakan rumah untuk jangkamasa berapa lama sekalipun, asalkan ada keuntungan. Namun, biasanya untuk elak mengulangi proses penyewa keluar-masuk dalam masa yang singkat, kita biasanya menyewakan paling kurang dalam masa setahun.

Saya suka memasukkan klausa-klausa berkaitan masa dalam perjanjian sewa agar tindakan penyewa berada dalam kawalan dan jangkaan kita. Kita juga mahu meminimakan kerugian. 

Antara klausa yang penting adalah:

1. Tempoh sewa minima 

Tempoh minima biasanya 1 tahun. 

2. Notis berhenti sewa sebelum 6 bulan sewaan

Jika penyewa hendak berhenti sewa sebelum masuk bulan ke-6 sewaan, wang deposit 2 bulan tidak akan dikembalikan. Ini bertindak sebagai denda atas kerugian tuan rumah yang akan kehilangan pendapatan sewa selama beberapa bulan untuk mencari penyewa baru. Kita tidak mahu penyewa main-main sekejap mahu sewa, sekejap tak mahu sewa.

3. Notis berhenti sewa selepas 6 bulan sewaan

Penyewa wajib memberikan notis 1 bulan sebelum keluar. Jika gagal, sebulan kos sewa tidak akan dipulangkan. Sama seperti di atas, ia juga bertindak sebagai denda kepada penyewa.

No comments:

Post a Comment

Ulasan Kelas

Dari kelas ini saya dapat belajar bagaimana untuk fokus menyediakan bahan dalam masa 10 hari, mencipta kaver buku berbentuk flat cover dan 3...