Sunday, September 6, 2020

Penyewa Idaman

Penyewa idaman adalah penyewa yang tidak banyak songeh, bayar sewa secara berdisiplin tanpa gagal dan rumah kita dijaga bagai menjaga rumah sendiri. Ada yang siap buat modifikasi untuk menambahbaik keadaan rumah dengan kos mereka sendiri.

Penyewa begini tidak ramai namun masih wujud. Jadi jika rezeki kita dapat mereka sebagai penyewa, layanlah mereka dengan baik.

Saya ada pengalaman dengan seorang penyewa yang baik begini. Beliau tak pernah gagal bayar sewa, tapi ketika wabak COVID-19 melanda dunia baru-baru ini, beliau memohon untuk dikurangkan sewa bulanan selama Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dijalankan. Alasannya ialah gaji beliau dikurangkan pihak syarikat. Beliau bukan minta kurang sedikit. Beliau minta kurang separuh.

Saya agak terkejut dengan permintaan ini, tetapi saya tahu beliau terdesak. Nasib baik kerajaan memberikan kemudahan moratorium kepada semua peminjam untuk pinjaman rumah dan kereta dari semua bank di Malaysia. Saya tidak rugi apa-apa kerana saya tidak perlu bayar sesenpun kepada bank selama 6 bulan semasa PKP. Jadi, sayapun bersetuju sahaja tanpa banyak soal. Beliau  sangat gembira kerana dia rasa dirinya dihargai sebagai penyewa.

Mungkin ada permintan-permintaan lain dari penyewa idaman kita, yang mereka terpaksa minta atas sebab-sebab tertentu. Saya syorkan agar kita tidak terlalu berkeras menurut perjanjian dalam keadaan tertentu bila berdepan dengan mereka. Cuba cari titik 'menang-menang' untuk kedua-dua pihak.

No comments:

Post a Comment

Ulasan Kelas

Dari kelas ini saya dapat belajar bagaimana untuk fokus menyediakan bahan dalam masa 10 hari, mencipta kaver buku berbentuk flat cover dan 3...