Saturday, September 5, 2020

Tanggungjawab Pemilik Rumah Sewa

Sebagai pemilik rumah, kita mahu memiliki penyewa yang berdisiplinan dalam membuat bayaran bulanan dan yang menjaga rumah kita bagai menjaga rumah sendiri. Sebagai penyewa, mereka juga ada harapan-harapan tertentu terhadap kita yang perlu kita ketahui.

Sudah tentu penyewa akan lebih gembira jika tuan rumah mereka memenuhi semua tanggungjawab yang tertulis dalam perjanjian dengan baik. Apabila mereka gembira, kebarangkalian untuk mereka terus menyewa dengan kita adalah sangat besar.

Selain dari menggembirakan si penyewa, kita juga perlu melakukan tanggungjawab berdasarkan kehendak perjanjian sewa.

Apakah tanggungjawab pemilik rumah sewa?

1. Beri respon segera apabila ada aduan kerosakan rumah

Baikpulih mungkin mengambil masa, tapi beri respon kepada aduan mestilah dengan kadar segera. Tenangkan mereka, dan beritahu mereka yang kita sedang mengambil tindakan. Bila mereka tahu yang kita mengambil berat, mereka akan lebih tenang. 

Kemudian, lawatlah rumah untuk periksa kerosakan. Inilah sebab mengapa saya syorkan rumah sewa berdekatan dengan rumah kita sendiri. Bila dah dekat, mudahlah kita nak pergi periksa kerosakan. Tapi kalau jauhpun tak usah risau, kita hanya perlu beri arahan kepada individu atau syarikat yang sudah kita kenalpasti untuk melakukan kerja baikpulih.

2. Bayar bil-bil yang menjadi tanggungjawab kita

Terdapat bayaran-bayaran bulanan yang menjadi tanggungjawab kita sebagai tuan rumah. Antaranya ialah bil Indah Water, cukai pintu/cukai tanah dan apa-apa bil yang termaktub dalam perjanjian.

3. Tanya khabar dari masa ke semasa

Whatsapplah penyewa, tanya khabar. Mana tahu ada apa-apa aduan yang mereka mahu buat. Paling tidakpun, panggilan kita akan mengingatkan mereka yang rumah itu ada tuannya. Jangan buat sesuka-hati.

No comments:

Post a Comment

Ulasan Kelas

Dari kelas ini saya dapat belajar bagaimana untuk fokus menyediakan bahan dalam masa 10 hari, mencipta kaver buku berbentuk flat cover dan 3...