Saturday, September 5, 2020

Urus Sendiri atau Upah Orang

Menguruskan rumah sewa memerlukan kita berkorban sedikit masa untuknya. Kalau kita ada banyak masa terluang, atau sanggup masa kita digunakan untuk tujuan mengurus rumah sewa  bolehlah urus sendiri. Namun kalau kita perlukan masa untuk perihal lain, digalakkan lantik orang lain untuk menguruskannya.

Urus Sendiri

Mudah untuk uruskan sendiri jika rumah sewa kita berdekatan dengan tempat kita tinggal. Nak pergi cuci dekat, nak bawa prospek datang melawatpun dekat, nak bagi kuncipun dekat.. malah kalau ada panggilan kecemasan dari penyewa kita boleh pergi segera.

Selain faktor lokasi, faktor masa juga mainkan peranan. Jika kita ada masa kerja yang tetap contohnya 8 pagi hingga 5 petang, kita boleh peruntukkan petang dan malam sebagai masa mengurus perihal rumah sewa. 


Upah Orang Lain Uruskan

Upahkan saja kepada individu lain, atau syarikat agensi untuk menguruskan rumah sewa kita jika kita mempunyai kekangan masa. Bagi yang mahukan ketenangan minda, upah orang juga adalah satu alternatif yang baik. Mengapa perlu pening-pening kepala.

Kekurangan upah orang ialah kita perlu bayar mereka atas servis yang diberikan. Berdasarkan pengalaman, mereka mengambil upah dalam sebulan kos sewa rumah sebaik mereka dapat mencarikan penyewa dan uruskan kemasukan penyewa. Lain-lain caj seperti membersihkan rumah dan baikpulih kerosakan adalah berdasarkan saiz kerja yang dilakukan.

Berdasarkan di atas, yang mana pilihan anda sebagai tuan rumah sewa? 

No comments:

Post a Comment

Ulasan Kelas

Dari kelas ini saya dapat belajar bagaimana untuk fokus menyediakan bahan dalam masa 10 hari, mencipta kaver buku berbentuk flat cover dan 3...